I Aften Aften 27. mars kan vi lese at samtlige 300 sykepleierstudenter fikk full score på spørsmålene om barsel ved avsluttende eksamen.
40 studenter som gikk opp til avsluttende eksamen i midten av mars kunne bokstavelig talt lese hele læreplanen i barsel som prosjektoppgave hengt opp på veggen i eksamenslokalet. Forskjellige kommentatorer, senest Per Egil Hegge, den kjente antagonist, i Aften Aften 28. mars, har trukket i harnisk etter at ledelsen for sykepleieravdelinga valgte å gi samtlige studenter toppkarakter i den delen av eksamen som handla om barsel. Men hele dagens eksamenssystem med teoretiske prøver, representerer et foreldet og gammeldags syn på kunnskap. Denne saken setter først og fremst i relieff den primitive måten det vestlige skolesystemet måler grad av kunnskapsoppnåelse. Hva måler en skriftlig sykepleiereksamen? Den måler hvor gode elevene er til å uttrykke seg skriftlig! Den måler til en viss grad hva elevene har lært at de må gulpe opp for å tilfredsstille systemet. Men den måler bare i en svært begrenset grad elevens kunnskap i sykepleie og pasientomsorg. En skriftlig-teoretisk avsluttende prøve i et fag er, etter mitt syn, en hån mot studentene. Det bidrar til å sementere og legitimere et system som skiller innlæring fra praktisk virkelighet. Resultatet av dette er en ond sirkel. Læreren skylder på eksamen for at hun må komme gjennom "pensum". Eksamen i vanlig form forutsetter intensiv pugging av regler og læresetninger løsrevet fra virkeligheten. Det er ingen hemmelighet at elevene "lærer" seg en masse rett før eksamen som de glemmer igjen umiddelbart etterpå. På Hellerud videregående skole i Oslo, der jeg har min lærerhverdag som byggfaglærer, er det tatt initiativ til utprøving av nye eksamensformer. På grunnkurs byggfag har vi i to år nå med stor suksess hatt tentamen over tre dager hvor elevene skal snekre eller mure opp en konstruksjon, en såkalt skriftlig/muntlig praktisk tredagersprøve. Elevene fører individuelle logger underveis. De tegner og leverer felles skriftlig rapport. Det samarbeides i grupper på 3-5 elever. Sensor går rundt i hallen og snakker med de ulike elevene. Før tredagersprøven settes i gang, får elevene en klar beskjed om hva som skal vurderes. Det faglige, selve utførelsen av prøven vurderes selvfølgelig, men vi overvurderer ikke dette. Like viktig er andre og vanskeligere faktorer å vurdere, som samarbeidsevne, innsatsvilje, evne til orden, evne til å tenke på egen og andres sikkerhet. Vi oppfordrer ikke bare til samarbeid innad i gruppene, men også mellom gruppene. Tenk etter: Hvor virkelighetsnær er dagens vanlige skriftlig-teoretisk eksamensform? Gjør man slikt i virkeligheten? Når møter du en bedriftsleder som vil ha et problem løst på følgende måte: "Her har du en oppgave. Sett deg ned helt for deg selv og ikke samarbeid med noen. Ta ingen telefoner og snakk ikke med noen. Når du er ferdig etter fem timer, leverer du løsningen med to streker under slik at vi kan følge din anbefaling." |