Juks i Texas

Til innholdslista for akp.no nr 7, 2004 ||| Til AKP si heimeside


Fra slutten av 1990-tallet bygget Houston i Texas seg opp som det store fyrtårnet i USAs skoleverden. Texas var en av statene som først tok i bruk standardiserte prøver, offentliggjøring av resultatene og pengebelønninger for å få bedre kvalitet i utdanningen. Dessuten ble rektor bare ansatt ett år om gangen. Det ble utvikla en test som skulle vise elevenes resultater. Skolene fikk penger for høye resultater, og straff for det motsatte.

Og resultatene var veldig gode. De ble kalt et "utdanningsmirakel", og det var flere bevis for det: Kraftig økning i antall uteksaminerte på 90-tallet. Mindre forskjell mellom hvite elever og minoritetselever. Nedgang i antall som falt ut av skolene. Tilsynelatende.

Men så viste det seg: Undervisninga ble en trening i de prøvene de visste kom. Skolene juksa, og skrev resultater som var bedre enn de virkelige. Elever som skolen mente ikke ville klare prøvene, ble holdt igjen i 9. klasse.

Rektors videre ansettelse avhang også av resultatene. Når de fikk beskjed av skolemyndighetene at antall som klarte eksamen skulle opp, og at skolens resultat ikke måtte skjemmes av tall som viste at mange sluttet skolen, fikset de tallene slik at alt stemte. Skandalen var et faktum. Men skoleforskere sier at dette blir en vanlig tendens når systemet legger opp til det. Av 17 skoler i Houston ble 15 fratatt sin "top rating" og plassert i nederste kategori.