AKP-arkivet

Retten til en muslimsk skole

av Anne Minken, medlem av AKP og RVs bystyregruppe i Oslo Oversikt over e-post-adresser

Artikkelen er trykt i Klassekampen 16. juni 1999


Fleire artiklar om skole og forskning | Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP |

RV har mange gode prinsipielle standpunkter. Vi er for en offentlig enhetsskole. Vi er mot private skoler og alle former for privatisering av skolen. Vi er for at skolen skal være religions- og livssynsnøytral. Dette er bra prinsipper å støtte seg på i skolepolitikken. Men prinsipper kan bli villedende hvis en følger dem blindt i alle situasjoner. Spørsmålet om hvilket standpunkt RV skal ta til oppretting av en muslimsk grunnskole lar seg ikke enkelt utlede av de gode skolepolitiske grunnstandpunktene.

I RV har vi jo også noen andre prinsipielle standpunkter som bør stå helt sentralt i partiets politikk: Vi er for støtte til minoriteter og undertrykte grupper på deres egne vilkår, ikke ut fra hva vi mener er best for dem. Vi er mot muslimhets som er et av de viktigste uttrykkene for rasismen i Norge i dag og mot det muslimske fiendebildet som brukes for å legitimere imperialismen. Vi er mot alle former for diskriminering på etnisk og klassemessig grunnlag. Vi er for religionsfrihet.

Undertrykking

La oss først se på religionsfriheten. I dag gjelder ikke religionsfriheten for norske skolebarn. Skolen har kristen formålsparagraf. Faget Kristendom med religions- og livssynsorientering er obligatorisk. De såkalte delvise fritaksordningene er umulige å praktisere. Så å si samtlige ikke-kristne kirkesamfunn i Norge har protestert mot dette faget som strider mot alle internasjonale avtaler om barns rettigheter. Faget oppleves som et overgrep.

Jeg går ut fra at vi er enige om at det er viktig for kommunister og revolusjonære å forsvare religionsfriheten. Enten vi liker det eller ikke må en del av religionsfriheten være foreldrenes rett til å gi barna sine en religiøs oppdragelse og skjerme dem mot annen religiøs påvirkning.

Historisk har religionen fungert som et undertrykkelses- og disiplineringsapparat. I mange land og til dels også i Norge, fungerer religionen slik også i dag. Jeg kan forstå at RV-medlemmer med bakgrunn fra strengt katolske eller muslimske land ut fra egne erfaringer, sier nei til religiøse skoler. Men i dette tilfellet bør vi se mer på terrenget enn på kartet. Hadde jeg bodd i for eksempel Iran, ville jeg sikkert ha slåss mot muslimske skoler. Der er de redskap for statsmakta og undertrykkelsesapparatet.

I Norge er islam de undertryktes religion, ikke undertrykkernes. Muslimene i Norge tilhører stort sett arbeiderklassen og er undertrykt både på etnisk og klassemessig grunnlag.

Kan det være bra å sortere unger etter religion, sier noen? Vil ikke en muslimsk grunnskole fungere segregerende? Vil ikke en slik skole være et tilbakeskritt i arbeidet for et flerkulturelt samfunn? Før vi svarer et raskt ja på disse spørsmåla bør vi både se på hvordan forholda er for muslimske elever i osloskolen i dag og på erfaringene med muslimske skoler i Sverige og Danmark.

De fleste muslimer i Norge tilhører ikke bare en religiøs minoritet, men også språklige og etniske minoriteter. Osloskolen gir et svært dårlig tilbud til minoritetselever, enhetsskolen er hvit. Morsmålsundervisning er i praksis avskaffet. Det budskapet disse ungene får er at de har mindreverdig språk, mindreverdig religion, mindreverdig kultur og feil hudfarge. De mangler noe «norsk», og det de har i stedet er ikke verdt å ta vare på. Erfaringene fra den muslimske skolen i Stockholm som har vært i drift lenge og fungerer godt, viser at elever som har fått anledning til å bli trygge på og stolte av sin bakgrunn, også blir bedre integrert i det svenske samfunnet.

RV bør støtte minoriteter på deres egne vilkår. Det er ikke opp til oss eller flertallet å bestemme hva som er bra for integreringa og best for minoritetselever. Jeg tror heller ikke vi trenger være redde for at osloskolen blir hvit fordi om det blir oppretta en muslimsk grunnskole. En del muslimske foreldre vil sende ungene sine til en privatskole, andre vil ikke gjøre det.

Vil en muslimsk grunnskole virke spesielt undertrykkende for jentene? Det gjengse bildet i norske media og norsk daglig prat er jo at muslimsk kvinne = undertrykt kvinne. Jeg tror vi skal passe oss for sånne sjablonger. I aksjonene mot det nye kristendomsfaget har jeg hatt gleden av å treffe noen virkelig oppegående og flotte unge jenter. De er velutdanna, uredde, taleføre - og muslimer som slåss for retten til å være det.

Etter mitt syn fungerer de liberale vestlige europeiske stereotypiene om muslimske kvinner vel så undertrykkende som mullahveldet. De statlige inngrepene mot bruk av skaut i skolen som vi har sett i Frankrike og Tyskland er gode eksempler på det.

To tanker samtidig

RV er for en offentlig enhetsskole. Utviklinga nå går den motsatte veien. Enhetsskolen er under harde angrep - både i form av utsulting og i form av stadige privatiseringsframstøt. RV er mot private eliteskoler for den rike overklassen. Vi mener at det ikke bør være slik at noen grupper kan kjøpe seg fri fra den generelle skoleelendigheten. Slike private VIP-utganger vil garantert gjøre den offentlige skolen enda dårligere. Noen bruker dette argumentet også i forhold til den manglende religionsfriheten i norsk skole. Det blir sagt at religiøse minoriteter som føler seg diskriminert, heller får slåss for religions- og livssynsfrihet innafor den offentlige skolen enn å lage egne alternativer. Jeg tror at den oppfordringa blir for eplekjekk. Så sekulariserte som nordmenn flest - og RVere i særdeleshet er - tror jeg vi har vanskelig å forstå hvilket alvorlig overgrep det nye obligatoriske kristendomsfaget er for religiøse minoriteter.

Religionsfrihet

Er det ikke uforenlig å være for den offentlige enhetsskolen og samtidig støtte opprettelsen av en privat muslimsk grunnskole? Jeg mener nei. Standpunktet er ikke særere enn at RV er mot statskirkeordninga men samtidig går inn for kvinnelige prester og lesbiske og homofiles rett til å jobbe innafor den norske kirken. Jeg mener at vårt syn på religionsfrihet og vår støtte til minoriteter og undertrykte grupper må være det avgjørende i denne saka, som vårt syn på kvinnekamp og homofiles rettigheter er det i den andre.

I Oslo bystyre har en allianse av Frp, A, SV og RV uttalt seg mot en muslimsk videregående skole. Frps motiver var helt klare. Frp er for alle privatskoler unntatt de muslimske. A og SV argumenterte både for integrering og mot privatisering. Argumentene mot privatisering ble etter mitt syn, nokså hule. Arbeiderpartiet har i flere tilfeller tidligere stemt for godkjenning av privatskoler. Jeg kan ikke se at SV - og for den sakens skyld heller ikke RV - har hatt det som en sentral kampsak å få trukket tilbake godkjenning og statsstøtte til etablerte privatskoler som for eksempel Steinerskolen og St.Sunniva-skolen. Jeg mener RV ikke burde ha vært med i den alliansen. Selv om RV hadde en prinsipiell begrunnelse, og selv om vi kunne vise til at vi konsekvent stemte mot alle oppretting av privatskoler, ble vi med på å legitimere en diskriminerende forskjellsbehandling og formynderholdninger. Alliansen Frp, A og SV har seinere påklaget departementets godkjenning. Her er det verdt å merke seg at RV meldte seg ut av det dårlige selskapet. De tre partienes klage er en direkte oppfordring til religiøs diskriminering av muslimer.

Vil skade RV

I vinter diskuterte og vedtok Oslo RV i sitt valgprogram for de fire neste åra at partiet støtter retten til å opprette en muslimsk grunnskole. Hovedbegrunnelsen var ikke-diskriminering og religionsfrihet. Det var dette programmet vi som sa ja til å stå på RVs kommunevalgs liste, stilte på. Jeg synes det som har skjedd i etterkant av programvedtak og listestilling er mildest talt uryddig.

Landsstyret i organisasjonen har sendt to henstillinger til Oslo-styret om å ta saka opp til ny diskusjon (les:omgjøre programpunktet). På et medlemsmøte 1. juni i år ble programmet endra i tråd med landsstyrets henstilling.

Dette er et vedtak som vi skade RV. For meg blir det umulig å argumentere for det på valgmøter. Vedtaket betyr i praksis at Oslo RV har programfesta å gå mot en stor innvandrergruppes rett til å opprette en egen skole som alternativ til tvangskristninga i den hvite, norske skolen. Uavhengig av alle gode begrunnelser vil RV være med å danne flertall for en åpenlyst diskriminerende forskjellsbehandling.


Fleire artiklar om skole og forskning | Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP |

Til AKP si heimeside